Reseberättelse jorden runt på 80 dagar

En medlem i klubben har haft det stora nöjet att följa med på en av etapperna på en jordenruntflygning med ett litet sportflygplan.

Nedan följer hans spännande berättelse………..

Hur en middagskonversation ledde till lusten att erövra Z-axeln
Livet är för kort för att inte upplevas till fullo medan det varar.

Visst, tid, resurser och egen förmåga sätter ibland gränser för hur mycket man hinner med eller förmår att genomföra. Men i valet och kvalet mellan att följa ännu en TV-serie från den väl inbäddad positionen i soffan eller att ”kolla runt hörnet” och se om det finns något nytt att uppleva och lära, så är valet enkelt.

Således, efter att framlevt ett liv med rörlighet av egen kraft begränsad till en tvådimensionell miljö, drabbades jag av en (tillfällig) Lidnersk knäpp under en middagskonversation i november i fjol (vilken handlade om gyrokopterflygning); nämligen en akut insikt om att jag har saknat den 3:e axeln i koordinatsystemet för rörelse och upplevelse. Alltså, dags att erövra Z-axeln.

Att gå från insikt till handling var inte svårt, och därmed kom Trosa Flygklubb in i bilden.

Vilket i sin tur gav möjlighet att haka på delar av Dave McElroys projekt; att kopiera Phileas Foggs bedrift att flyga världen runt på 80 dagar, samtidigt som projektets insamlade medel oavkortat går till två välgörenhetsändamål.

Soffan eller flyga – hur svårt kan det va’?

Perth, Skottland till Heraklion, Kreta – Upplevelser
19 maj – Dag 1: Perth, Skottland – Gap Tallard, Frankrike. 850 NM, 7 timmar

 Henric1   Vid presskonferensen före avfärd närvarade ca. 20 personer från press, radio och TV.

 

 Henric2Politikerna var inte sena att njuta av en ’rubb-off’. Här skotske finansministern.

Flygplanet

Information och specifikationer:

  • Generellt Piper Comanche:
    • Började byggas av Piper Aviation Corporation 1958 i Lock Haven, Pennsylvania, USA
    • Produktionen upphörde 1971
    • Totalt 7 100 tillverkade (både i en- och tvåmotorigt utförande) varav ca. 4 000 fortfarande flyger, vilket är ett av skälen till att denna kärra valts till projektet à den funkar i alla miljöer
    • Slog många långdistansrekord under 1960-talet
    • Introducerades först med en 180 hk Lycoming motor, vilket snabbt följdes av en 250 hk version samt därefter också av 260 hk och 400 hk versioner.
  • Specifikt Piper Comanche 180, C-FYHU:
    • Bakgrund
      • År 2007 köpte Chris en förfallen Piper Comanche 180 med byggår 1961
      • Mellan 2007 – 2010 renoverade Chris kärran från topp till tå, inklusive flera modifikationer för att förbereda den för de stundtals extrema krav som FlyRTW80 kommer att ställa. Exempel:
        • Fabriksny Lycoming O-360 motor
        • Ny 3-axlig autopilot, S-Tec
        • Aspen 1000 Pro Glass Panel

    Henric24

Trots 53 år, ’Mint condition’ är bara förnamnet……och det gäller f.ö. även gubben (Dave, 66 år)

  • Modifikationer
    • Normalt ligger marschfart på 116-139 knop med en flygsträcka på ca. 700 nm, men med diverse modifikationer har Chris adderat ytterligare 5 knop till marschfarten samtidigt som bränsleekonomin förbättrats.
    • MTOW är vanligen ca. 2 550 lb (1 156 kg), men C-FYHU är nu certifierad till 3 000 lb för att klara av de längsta sträckorna som kräver extra tank. Det absolut längsta benet blir över Stilla Havet; Hawaii till Oakland, Kalifornien, dvs. 2 070 nm utan tankningsuppehåll! Flygtiden är beräknad till ca. 15 timmar + 3 timmars reserv.
  • Säkerhet
    • HF radio
    • Satelittelefon
    • Räddningsdräkt, räddningsflotte
    • Triplerade redundanta navigationssystem, 100% elektroniska bl.a. eftersom ett komplett kartpaket skulle väga 55 kg
      • panelmonterad Garmin 430 (kopplad till autopiloten)
      • yoke-monterad Garmin 496 med väderdatafunktion som primär back-up (kopplad till autopiloten)
      • 2 laptops som sista reserver
      • Två 100-timmars serviceinspektioner inplanerade under resan

    Henric23

              Extra bränsleblåsa istf. baksäte En flygmiljö som gjord för en jorden-runt tripp.

  Henric3En levande Legend! John Moffat (92) släppte från sin Fairey Swordfish den torped som i maj 1941 beseglade det hypermoderna tyska slagskeppet Bismarcks öde. Därmed lättade trycket på de allierades nordatlantiska konvojtrafik .

 

  Henric4Kl. 10:02z. Jag lär knappast från cockpit få se en sådan uppståndelse igen vid avfärd.

 

  Henric5Välinstrumenterat! Av alla grunkor, lärde jag mig att uppskatta autopiloten allra mest. Den ger inget upphetsande intryck (i mitten, kvadraten med ’avhuggna’ hörn), men var extremt pålitlig och besparade mycken möda under sträckflygningar på som mest 5 timmar.

 

Henric6Styvt 3 timmar senare, efter att ha följt den brittiska östkusten söderut och korsat kanalen vid Dover; lunch och tankning i Calais.

 

  Henric7Den GPS-utrustade ’paddan’ var till stor hjälp vid färdplanering, inflygning och rent allmänt för informationssökning, både på webben och på installerade program med global flyginfo, t.ex. Jeppesen. Har även funktionen som 3:e reserv vid navigering.

 

   Henric8VFR-flygning diagonalt genom Frankrike på 4 500 ft var en enastående skönhetsupplevelse.

 

   Henric9Efter närmare 7 timmars flygning första dagen, och med begynnande träsmak i baken, så livar synen av de franska Alperna upp.
  Henric10Inflygningen från V till Gap Tallard (ca. 1 timme N om Nice) var spektakulär. Flygplatsen ligger i en trång dalgång, vilket gav en känsla av slalomåkning mellan bergstopparna för att komma ned.

20 maj – Dag 2: Gap Tallard – Ciampino, Rom. 440 NM, 2,75 timmar

  Henric11Daglig genomgång av kärran, vilket bl.a. inkluderade montering av två GoPro kameror. Dessas batterikapacitet med aktiverad fjärrstyrning imponerade föga. I stand-by drog de nästan lika mycket ström som vid filmning, vilket gjorde att det inte var möjligt att, som tänkt var, filma vid start + om något dök upp under sträckan + vid landning. Efter 2 timmar var batteriet stendött – filmning eller ej.

 

   Henric12 Den största utmaningen planeringsmässig för Dave har varit att finna flygplatser med Avgas 100LL. Därför blir det ingen landning i Mumbai eller Calcutta. Men Påskön går bra…..

 

   Henric13Efter en vacker utflygning från Gap Tallard och passage av Nice som brytpunkt följde en fin flygning över Medelhavet. Typiskt nog blev det heltäckande moln när vi flyger över Korsika på FL110.Dock vackert på sitt sätt.
  Henric14Taskig bild! Men häftig inflygning till Ciampino. Vatikanen med St. Peterskyrkan strax framför vingkanten.

 

  Henric15På finalen till Ciampino. Och Ryan Air strax bakom oss.

 

  Henric16Piaggion är en udda fågel……

 

  Henric17…i En i övrigt ’renrasig’ affärsjetflotta.Ground handlern envisades med att vi behövde en push-back, vilket gav dem ytterligare en punkt att addera till den slutliga räkningen.
  Henric18De två maskotarna (alltså, de två mindre figurerna ovanpå motorn) har Dave fått från två mycket unga beundrarinnor. Den vita heter James Bigglesworth Bear. Kommer med tiden att bli mycket beresta. Henric Endoff själv är till väster i bild. Reds anm.

 

  Henric19Rom upphör aldrig att fascinera – som att gå i ett utomhusmuseum för arkeologi och konst. Här Fontana di Trevi. Troligen mer känt för en viss svenskas bad 1960 än undertecknads besök 2014.

 

21 maj – Dag 3: Ciampino – Heraklion, Kreta. 770 NM, 5,75 timmar

  Henric20Lämnade Italien via den italienska klacken. Här startar överflygningen av det Adriatiska havet med riktning NV Grekland.

 

  Henric21En Aspen 1000 Pro panel gör livet sååå mycket enklare.
 Henric22Efter att korsat Grekland på diagonalen följt av någon timmes flygning över Medelhavet, plockade vi upp Kretas NV hörn, följde kusten öster ut och når här resans slutmål för mig; inflygning till Heraklion. Landningbana 27 i tuff sidvind från höger.  Flight controllern ”glömde” plocka ned oss i tid, så planén från FL110 blev abrupt, stundtals 2000 ft/min vilket känns annorlunda när man är van vid mera makliga 500 ft/min. Trots det fick det bli en 360-gradare på finalen för att PAPI skulle välkomna med två vita & två röda. Inte snyggt – men nödvändigt. TWR var förstående.

Summering: 2060 NM på 16 timmar under tre dagar. Varmt välkomnande överallt och ett stort intresse för flygningen. Ovärderliga erfarenheter och fantastiska vyer.

Viktigaste erfarenheterna

  • Pass-upp på ämnena för middagskonversation – de kan få långtgående konsekvenser!
  • Med hänsyn till att undertecknad knappast är kvalificerad att göra en långtgående bedömning av den flygtekniska och flygadministrativa biten av resan, så vågar jag mig ändå på att fälla omdömet: det kändes förvånansvärt enkelt att rejsa runt i Europa! Dock är jag väl medveten om att det ligger inte timmar, inte dagar och inte veckor av förberedelser bakom denna globala tripp, utan ett helt år. Och jag gled in på en färdigbredd räkmacka – bara att ta för mig, njuta och lära.
  • Flight controllers var mycket hjälpsamma och gjorde sitt bästa för att ta oss på en säker flygning från A till B med överlämning till C, samt förse oss med all den info vi efterfrågade. Även om det var lite si och så med engelskan. Roligaste minnet är kopplat till flight controllern i Nice som, till vår illa dolda förtjusning, fick en total snedtändning på känt franskt manér pga att fullständigt ha missuppfattat vår kommunikation. Eller vad sägs om följande (uttalat med perfekt fransk intonation och i ljudläget någonstans mellan 120-130 dB): ”You disrespect all flight rules, and you are in MY air space!”. Vi skrattade gott åt detta under många tillfällen därefter.
  • Ground handling är extremt bekvämt; inget bök och stök med kärran, en välfylld flight map med väderkartor och godkänd flight plan i handen före avfärd. Men, det suger stålar. Och mycket av jobbet kan man hantera själv. Ibland har man dock inget val utan nödgas acceptera lokalt tvingande regler. Men, om personen som tar hand om pilot + passagerare är en uppseendeväckande snygg och ung representant från den kvinnliga befolkningsdelen (hände vid samtliga tillfällen – ett sammanträffande?) som på klockren engelska och med ett fotomodelleende på läpparna löser alla problem, ja då är notan glömd!
  • Flyg ut och ta för dig medan tid är – soffan väntar på dig tids nog!

Prolog

Efter att under tre dagar ha haft egen fil genom europeiska flygplatser utan några uppehåll, var det en ’ego-deflator’ av Guds nåde att åter terra firma Suecia vänta på väskan vid Arlandas bagageband. Kom av någon anledning att tänka på (det lutheranska?) ordspråket: Ju högre man klättrar, desto hårdare faller man.

Tack, Mikael E för ett givande diskussionsämne under middagen i november. Något säger mig att konsekvenserna av den övningen kommer jag få leva länge med……

//Henric Endoff pinfärsk medlem i Trosa Flygklubb och very much en PITT*

* Pilot-In-Total-Training; en blinkning åt – och med ett stort leende eget bidrag till – luftfartens förkortningsraseri. Vilken f.ö. får artikelförfattaren att minnas första kontakten med INT-förrådet under lumpen och den utrustning som man inför Kungen och Fosterlandet var personligen ansvarig för, t.ex. ”Strmp GRBRGR, 2 st.” (alltså: 2 stycken strumpor av färgen gråbrungrå…).

 

Piloterna

Det är två piloter involverade, Chris Elgar och Dave McElroy. Båda kanadensare till födseln och mångåriga vänner med bl.a. ett 23-årigt gemensamtägande av en Piper Comanche 250 bakom sig.

Henric25

Piloter: Dave McElroy och Chris Elgar          Chris och Dave med två av sina barnbarn

Chris och Dave kommer att flyga tillsammans i Australien, medan Dave ensam kommer spaka kärran under resten av sträckorna runt globen, samtidigt som han hoppas på underhållande ressällskap i passagerarstolen.

Dave, som jag haft nöjet att lära känna via arbetet, har fluget i ’hela sitt liv’. Han är född och uppvuxen i Cranbrook (i hjärtat av Rocky Mountains, södra British Columbia) i Kanada, och tog som 19-åring sitt PPL. I den delen av världen, där ytorna är enorma och vägsystemet rudimentärt, är det lika lite uppseendeväckande att ha ett PPL / eget flygplan som att grannen här hemma kommer i en V70 som tjänstebil.

Att påstå att Dave under sina drygt 45 år som aktiv pilot har sett en och annan vy från ovan är ingen överdrift:

  • 2 700 timmar i 28 olika flygplanstyper
  • ägare till 6 egna plan, varav nu senast en RV6A
  • traverserat luftrum i Nordamerika; från Alaska i norr till Panama i söder. Europa; från Nordkap till Marocko
  • och nu snart; jorden runt i en enmotorig Piper Comanche 180
  • har tillstånd att flyga både IFR och flermotoriga kärror
  • är ordförande i Scottish Aero Club, Perth

Route

Eftersom FlyRTW80 stödjer två projekt, ett i Toronto och ett i Perth, Skottland, så kommer hela 80-dagarsresan att med överlappningen faktiskt ta längre tid än så. Dock, räknat från Toronto (start 12 maj) till Toronto, resp. Perth (start 19 maj) till Perth, så kommer den att ta 80 dagar exakt efter avfärd från resp. ort (förutsatt att vädret är samarbetsvilligt….).

  • Sträcka                                                         37 800 miles / 70 000 km
  • Total flygtid                                                 275 timmar
  • Bränsleåtgång                                             6 400 liter (1 700 galons), 23,5 lit/timme
  • Geografi                                                        5 kontinenter, 25 länder, ca 60 flygplatser
  • Spårbarhet                                                   Position, fart och höjd kommer uppdateras var 10:e minut på hemsidan så länge som flygning pågår
  • Kuriosa                                                         över ½ sträckan går över hav utan land i sikte

FlyRTW80 – Fly Round The World in 80 Days

Mission

Att förverkliga en pojkdröm; att i ett enmotorigt flygplan runda globen för ’egen spakning’. Samtidigt samla in bidrag från företag och privata donatorer. Målet är att uppnå £150 000 för vardera:

  • SickKids Foundation i Toronto
    • Fokus på forskning kring barns autism och Aspbergers syndrom
  • Driften av en ambulanshelikopter
    • Stationeringsort; Perth, Skottland

Det finns två penningbidragskategorier:

  • Ett mindre;
    • Inget är för litet, få glädjen att stödja ett gott ändamål och se ditt namn på hemsidan, eller
    • Klistrat på kärran om du bidrar med minst C$1 000
  • Ett litet större;
    • Få i gengäld möjligheten att flyga med på en eller flera delsträckor samt företagsloggan klistrad på flygplanet
    • Presskonferenser kontinuerligt inplanerade under resans gång