Klubben

Trosa Flygklubb är vackert belägen bakom Tureholms Slott, ca 2 nm från Trosa VOR. Klubben bedriver verksamhet året runt. Vi har idag närmare 100 medlemmar och växt mycket sedan flygklubben bildades 1989 och Troslanda flygfält (730 m gräs) öppnades två år senare.

På Troslanda står för närvarande åtta flygplan i tre hangarer. Trosa Flygklubb har en fyrsitsig Piper Cherokee (PA 28-180) och två stycken ultralätta flygplan som erbjuder möjlighet till flygning för ett lågt pris. Våra tvåsitsiga UL-flygplan består av två Dynamic WT9, som är en av de modernaste UL-flygmaskinerna som finns idag. Vår skolning tillhör regionens mest aktiva och vi skolar nästan alla dagar i veckan.

Vårt fina klubbhus är uppvärmt med en miljövänlig värmepump och har kök och torrdass samt ett sovrum med 2 st sovplatser för våra gäster. För mysiga höstkvällar kan man mysa framför brasan. . På klubben kan vi sälja 91/96 UL till besökande flygplan. På plattan finns det plats för ca 10 flygplan och nere vid hangarerna har vi plats för ytterligare 10 st flygplan. Vår stora hangar rymmer klubbens två ultralätta flygplan samt en Avid Amphibian, Jodel och UL som ägs av privatpersoner. Vår lite mindre hangar är hem åt klubbens PA-28 samt 2st Jodeler den sista och minsta hangaren är privatägd och där inne står en Bulldog.

Som medlem i Trosa flygklubb kan man alltid utnyttja våra lokaler när man inte flyger. Verksamheten styrs av våra regler och föreningens stadgar som alla medlemmar måste följa för att vi ska kunna flyga säkert.

På klubben har vi ofta olika aktiviteter för att skapa möjlighet att ha kul tillsammans. Vi reser ofta på så kallade eskaderflygningar där vi gör gemensamma utflykter över dagen eller så är vi borta en hel vecka. Dessa resor ger stort utrymme för erfarenhetsutbyte och vi blir på så sätt säkrare piloter. Vi har fixardagar nere på klubben där vi underhåller byggnader och gräsfält för att de ska hålla i många år. Det brukar vara trevliga sammankomster där vi äter en lunch vid grillen och ibland blir det även fest på kvällen för de som vill.

Våra tre flygplan flyger de flesta dagar i veckan så om du gillar flygplan och vill komma ner och titta så är du alltid välkommen, är vi på plats finns möjlighet att köpa kaffe med kaka.

Bli medlem nu!